måndag 8 augusti 2011

Cleansing Oil,not only Big In Japan

*please scroll down wall of text for brief english review* 

Shu Uemura lanserade sin första rengöringsolja 1967 och sedan dess har produkten blivit en självklarhet på badrumshyllan hos asiatiska kvinnor.Att rengöringsoljans stora internationella genombrott nått oss slog mig när till och med Apotekets Cliniderm lanserade en egen version 2010*gasp*
Rant ahead:
Ett tecken på dålig rengöring av hyn i ansiktet är att du ser sminkrester på rondellen med ansiktsvatten eller ännu värre,HANDDUKEN.För att inte tala om att jag ofta ser att kvinnor har rester av mascara,eyeliner etc kvar runt ögonen trots att de nyss tagit bort all makeup-det tyder på att rengöringen *inte gör sitt jobb*.(gäller även killar med guyliner)Speciellt runt de känsliga ögonen behöver du en effektiv rengöring som inte kräver att du svabbar med en pad som om du diskade en kastrull med en ScotchBrite!

Rengöringsolja är lämplig för alla hudtyper,från fet till  väldigt torr.
Den löser upp de mest vattenfasta krigsmålningar.Den löser upp tungt scensmink.Den löser upp envisa sminkprodukter som mascara,eyeliner i gel/krämform(tex Urban Decay´s 24/7 liner)

Halleluja!
 
 *kaffepaus* 
F.A.Q.
Q:Olja i ansiktet...jag som redan har fet hy?Kommer jag inte att bli värsta pizza-face av att gegga in olja?
A:Tvärtom löser oljan upp sebum och fett och sköljs sedan bort med vatten så att din hy blir riktigt ren.
Q:Men då kan jag väl lika gärna använda helt naturlig arganolja/mandelolja/druvkärneolja/jojobaolja/vetegroddsolja/olivolja att göra ren ansiktet med?

A:NEJ.Det som jag talar om i det här inlägget är INTE OCM(Oil Cleansing Method)!
Jag säger inte att inte den metoden kan funka för vissa,precis som teorin bakom att dissa schampoo har den sina anhängare.
De produkter jag skriver om innehåller emulgeringsmedel för att kunna sköljas av med vatten utan att lämna en fet hinna efter sig.Rengöringsoljor utan emulgeringsmedel och rengöringsbalsam som Lush Ultra Bland eller Liz Earle´s Cleanse &Polish är helt skilda från produkterna nämnda tidigare i inlägget och har helt andra egenskaper.
(Du kan tillverka egen rengöringsolja som sköljs bort med vatten-det finns många recept på nätet,men jag har inte testat något av dom som jag kan rekommendera)

*kaffepaus för läsaren,glöm inte att sträcka på benen* 
 
Q:Men hur använder man rengöringsolja då?
A:Så ska det låta!*komsi komsi*

a)Fäst tillbaka håret,tvätta händerna och torka dom(ta ut kontaktlinser)
b)Pumpa/häll ca två teskedar rengöringsolja i dina torra händer
c)Massera in på ditt torra ansikte(jag använder INTE pads,se ovan ang. onödigt gnuggande/strykande)och koncentrera på områden där du har makeup&lätt får tilltäppta porer eller flagor
d)Fukta händerna och massera runt lite till,nu ser du att oljan förvandlas till en mjölkig vätska
e)Skölj med ljummet vatten
f)Följ upp med en mild rengöringsgel/mousse/din favoritrengöring som du brukar använda annars
Oljan ersätter rengöringskräm,rengöringsmjölk och ögonmakeupremover och en del låter det vara bra så,men jag rekommenderar dubbelrengöring med produkter som är till för att användas i vatten.
(Är du allergisk,har känslig hud eller rosacea och tidigare fått problem av löddrande rengöring är Paula Begoun´s rengöringsprodukter bra alternativ.)

Idag ska ni få träffa min favorit Kose Deep Cleansing Oil,och hennes finska kollega Lumene Lift Touch Rejuvenation Cleansing Oil som du lätt kan stifta bekantskap med på närmaste Åhléns:)
*tar en kaffepaus efter att ha knattrat ner det långa namnet på Lumene-oljan*
Left is my favorite:Kose´s Deep Cleansing oil(light satsuma fragrance,costs about 16USD$ from e-tailers)
Märken jag testat under elva år:
Asiatiska:Shu Uemura,DHC,Fancl,Kanebo,RMK,Missha,Etude House och Kose.
Västerländska:MAC,Dermalogica(Pre Cleanse,obs att den inte är helt lämplig för borttagning av ögonmakeup pga hög halt av eteriska oljor)Philosophy och nu sist också Lumene.

Kose Deep Cleansing Oil är min favorit(gjort slut på 7 flaskor i jumbostorlek,230ml) och jag har också gillat DHC,Shu Uemura,Dermalogica samt MAC´s och Philosophy´s versioner.
Förra semestern vistades jag på olika orter och kunde inte beställa på nätet,då knatade jag till Åhléns och tog hem Lumenes version-den är helt OK*tummen upp*

Dessutom är Lumenes reseförpackningar ett billigt sätt för novisen att testa rengöringsolja(om du inte går hos hudterapeut som använder produkter från tex Babor eller Dermalogica och kan be henne snällt om prover)
ACO Cliniderms Velvety Smooth Cleansing Oil(puh,man blir ju helt matt av dessa långa namn) har fått riktigt bra recensioner av bl.a Heartcore-Sofia.Den verkar också vara ett bra alternativ för den som inte gillar att handla online.Den kostar 89:- 


***********************************************************************************
I LOVE cleansing oils and my favorite is Kose´s Deep Cleansing Oil,although I tested(and liked)Shu Uemura,DHC,Fancl,Kanebo,RMK,Missha,Etude House,Kose,MAC,Dermalogica,Philosophy and Lumene.

Water soluble cleansing oils are great for dissolving sebum,dirt,pollution and best of all:
They mildly dissolve ALL makeup,even the most stubborn waterproof. 
Many of the western brands mentioned above are ready avaliable in stores(for a sometimes unnecessary amount of $).You can buy and try out the relatively unexpensive finnish brand Lumenes "Lift Touch Rejuvenation Cleansing Oil" (CVS,Target or Walgreens) to see if you like oil cleansing.


If you live in a city with a large asian community,Kanebo´s Naive and Kose´s cleansing oils can sometimes be found in the hygiene section-otherwise buying online works great(drop me a line for a list of reliable e-tailers that ships to your country)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar